Varhaiskasvatuksen pedagoginen ja konsultoiva johtaminen – mihin se johtaa, kun johtaa?

Teams tai lähi

Kesto: 3 h luento tai 1 päivä, jolloin aikaa myös reflektoivalle keskustelulle ja harjoituksille.

Kouluttajat: Petteri Mikkola

Kohderyhmä: Päiväkodin johtajat

Päiväkodin johtajan työtä ja ajankäyttöä haastaa jatkuvasti muuttuva, kompleksinen toimintaympäristö. Kenen tarpeisiin tekemäni työaika tällä hetkellä vastaa? Onko aikaa pysähtyä vai vaivaako jatkuva kiire? Onko kasvattajilla aikaa pysähtyä lapsen tarvitsevuuden äärelle ja ihmetellä yhdessä elämää? Päiväkodin johtaja mallintaa säännöllisen pysähtymisen, yhdessä ajattelun, dialogisuuden ja kohtaamisen avulla niiden tärkeyttä koko työyhteisölle.

Koulutuksen tavoitteet

  • Lisätä ymmärrystä pedagogista johtamista mahdollistavien rakenteiden merkityksestä, organisoinnista ja käytännön toteuttamisesta.
  • Lisätä ymmärrystä lapsiryhmien ja työyhteisön ryhmäilmiöistä ja ryhmädynamiikasta sekä vahvistaa osaamista ja rohkeutta niiden ohjaamiseen työyhteisö-, tiimi ja lapsiryhmätasolla.
  • Koulutuksessa rohkaistaan päiväkodin johtajia kehittämään ja vahvistamaan koko työyhteisön pedagogisia käytäntöjä säännöllisen tiimien konsultoinnin sekä koko työyhteisöä osallistavien pedapajojen avulla. Tämä pedagogisen johtamisen malli on käytännössä testattu ja mahdollinen toteuttaa.

Koulutuksen sisällöt

  • Kenen tarpeisiin käyttämäni työaika tällä hetkellä vastaa?
  • Mihin käytän työaikani ja miksi?
  • ”Ei ole aikaa”- mihin ei ole aikaa? Mihin on aikaa?
  • Jos käyttäisin enemmän työaikaani siihen, mitä pidän tärkeänä ja merkityksellisenä, mitä lisäarvoa se voisi tuottaa
  • Pysähtymisen paikat, miten mahdollistetaan työyhteisön pedagoginen dialogi:
    • Talon kokoukset – sujuvan arjen organisointi ja yhteiset sopimiset
    • Peda-pajat – säännöllinen dialogi- ja kehittämisfoorumi yhteisen toimintakulttuurin vahvistamiseksi
    • Tiimien säännöllinen konsultointi ja ohjaus – ennakoiva ja kannatteleva johtamine
    • Työnkehityskeskustelut: tiimi- sekä yksilökeskustelut
  • Miten teemme sen ilmapiirin, joka meillä juuri nyt on työyhteisössä ja lapsiryhmissä
  • Jaettu johtaminen – mitä jaamme, kun jaamme johtajuutta
  • Millaista tukea saan johtamiseen
  • Työyhteisön ja tiimien vahvuudet ja osaamisen kehittäminen. Missä olemme erityisesti jo nyt onnistuneet
  • Kokeilukulttuuri, mahdollisuus toteuttaa hieman erilaisia, vaihtoehtoisia toimintamalleja ja todellisuuksia. Aina kannattaisi kokeilla, mutta osaammeko ja uskallammeko?

” Koulutus vahvisti, että olemme saaneet työyhteisössämme aikaan paljon hyviä asioita. Jatkossa raivaan enemmän työaikaani tiimien säännölliseen kohtaamiseen. Myös koko työyhteisön keskustelun rakenteita voidaan vielä lisätä.”

” Hyvä muistutus siitä, että liian usein toimistotyöt menevät kohtaamisen ja vuorovaikutuksen edelle. Konkreettiset, pedagogiseen johtamiseen ja tiimien tukemiseen käytetyt työtuntimäärät avasivat silmäni.  Onhan minulla aikaa kohtaamiseen, kun sitä vain aktiivisesti järjestän.”

Palautteita aiemmista koulutuksista

Kouluttajat

Kouluttaja Petteri Mikkola

Petteri Mikkola
LTO, kouluttaja, työnohjaaja (STOry), organisaatiokonsultti (FINOD)
puh. 040 5351 941