Pieni lapsi suuressa päiväkodissa – pedagogisen toiminnan kehittäminen avoimissa oppimisympäristöissä
Teams tai lähi
Kesto: 3 h
Kouluttajat: Petteri Mikkola, Jouni Lahti
Kohderyhmä: Varhaiskasvattajat
Varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemus on, että pienessä, 2-3-ryhmäisessä päiväkodissa yhteisöllisyyttä ja yhteistyötä yli ryhmärajojen on helpompi rakentaa kuin isossa päiväkodissa. Poikkeustilanteissa, henkilökunnan poissaolojen vuosi, pieni päiväkoti on kuitenkin helposti haavoittuva. Myös usean pienen, erillisen yksikön johtaminen on haastavaa, koska fyysisesti johtaja voi olla vain yhdessä rakennuksessa kerrallaan.
Voisiko ison päiväkodin nähdä niin, että sen sisällä on useampi, 2-3-ryhmäinen päiväkoti, jotka tekevät saman katon alla yhteistyötä ja rakentavat hieman laajemmin yhteisöllisyyttä?
Koulutuksen tavoitteet
-
Haastaa uudenlaiseen ajatteluun ja toimintamallien kehittämiseen.
-
Auttaa pohtimaan, minkälaisilla sopimuksilla, rajoilla, pedagogisella toiminnalla ja ohjaamisella voi vastata suuren päiväkodin haasteisiin.
- Antaa välineitä ratkoa käytännössä suuren päiväkodin haasteita.
Koulutuksen sisällöt
- Suuren päiväkodin haasteet: fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja eettinen ulottuvuus
- Johtamisen rakenteet
- Koko työyhteisön pedagogisen johtamisen rakenteet
- Arjen organisointi ja sopiminen isossa yksikössä
- Vasu-pajat-pedagoginen dialogi ja yhteisen toimintakulttuurin ja työtapojen vahvistaminen
- Vuorovaikutus, dialogi ja tiedonkulku 6 – 8 kasvattajan tiimeissä
- Tiimien pedagoginen ja konsultoiva johtaminen
- Miten kohtaamme epävarmaa – koko työyhteisön resilienssin vahvistaminen toimintaympäristössä, joka on kompleksisen ja nopeasti muuttuva.
”Pieni lapsi suuressa päiväkodissa -koulutus oli hyvä kokonaisuus tärkeästä aiheesta.”
(Palaute koulutuksesta)
Kouluttajat
Petteri Mikkola
LTO, kouluttaja, työnohjaaja (STOry), organisaatiokonsultti (FINOD)
puh. 040 5351 941
Jouni Lahti
VO, päiväkodin johtaja, perhepäivähoidon ohjaaja, projektipäällikkö, varhaiskasvatuksen asiantuntija
puh. 040 578 9893