Leikki ja leikin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
Teams tai lähi
Kesto: 2,5-3 h luentopainotteisena tai 1-2 päivän osallistavana koulutuksena sisältäen kehittämistehtäviä
Kouluttajat: Kirsi Järvinen
Kohderyhmä: Varhaiskasvattajat
Varhaiskasvatuksessa leikki nähdään usein vain lapsen oppimista tukevana pedagogisena menetelmänä, joka näkyy usein aikuisten vähäisenä kiinnostuksena leikkiä kohtaan. Tutkimusten mukaan lapset näkevät leikin toimintana, jossa heillä on vaikutusvaltaa ja jonka kautta he voivat ilmaista vapaasti ajatuksiaan ja kokemuksiaan – lapsille kaikenlainen leikki itsessään on merkityksellistä. Leikin ymmärtäminen ja leikin pedagogiikan suunnittelussa on hyvä lähteä liikkeelle kysymyksistä kuten; voiko leikkiä suunnitella? Millainen aikuisen rooli on eri ikäisten lasten leikissä? Kuinka edetään ”vapaasta” leikistä yhteiseen pitkäkestoiseen leikkiin? Millainen on luova ja leikkiin innostava oppimisympäristö?
Koulutuksen tavoitteet
- Ymmärtää leikin ja leikin pedagogiikan merkitys lapsen hyvinvoinnille ja oppimisella
- Oppia keinoja tuoda leikillisyys ja leikki osaksi lapsiryhmän päivittäistä toimintaa.
- Oppia kehittämään aikuisen omaa leikkiosaamista.
- Saat rohkaisua oman ja tiimisi/työyhteisösi pedagogisen toiminnan arviointiin ja kehittämiseen.
Koulutuksen sisällöt
- Leikin monimuotoisuus: kuinka tunnistaa leikin erilaiset tehtävät?
- Tuettu ja inklusiivinen leikki
- Aikuinen leikin tukijana ja kannattelijana
- Leikin ja oppimisympäristön rikastaminen
”Lähde Taaperodigin mukana taianomaiselle matkalle, jossa jokainen klikkaus avaa oven uuteen seikkailuun: lennä lohikäärmeen selässä pilvien yllä.”
Kouluttajat
Kirsi Järvinen
KM, VEO, työnohjaaja, kouluttaja