- Kaikki kouluttajat aakkosjärjestyksessä
- Ahonen Liisa
- Ala-Lahti Sonja
- Akola Stina
- Hirvilammi Salla
- Järvinen Kirsi
- Laakkonen Emma
- Laaksonen Roosa
- Lahti Jouni
- Lahtinen Leena
- Loiske Jennifer
- Mikkola Petteri
- Rahkonen Heli
- Reunamo Jyrki
- Roos Piia
- Ruuth Laura
- Saiha Anssi
- Sakko Martta
- Stenius Tuula
- Sutinen Jenni
- Vitikainen Tiia
- Wartiainen Heidi

Liisa Ahonen
KT, kouluttaja, Kasvusto Oy
Liisa Ahonen on kasvatustieteen tohtori, joka on kouluttanut lasten kanssa työskenteleviä eri alojen ammattilaisia vuodesta 2010 lähtien. Hänellä on monipuolinen työkokemus varhaiskasvatuksesta, sekä esi- ja perusopetuksesta. Hänen väitöstutkimuksensa syventyi varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lasten väliseen vuorovaikutukseen haastaviksi koetuissa kasvatustilanteissa. Liisa onkin erityisesti vuorovaikutuksen asiantuntija. Hänen mielestään lämmin vuorovaikutus on kaiken a ja o paitsi lasten kanssa toimittaessa, myös tiimi- ja kasvatusyhteistyössä. Liisa on kirjoittanut kirjat ”Haastavat kasvatustilanteet – Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja”, ”Vasun käyttöopas”, ”Tiimin voima varhaiskasvatuksessa”, sekä yhdessä Piia Roosin kanssa kirjat ”Untuvikot – alle 3-vuotiaiden pedagogiikka” ja ”Iloa ja oivalluksia! Pedagogiikan arviointi ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa.”

Sonja Ala-Lahti
KM, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, varhaiskasvatuksen asiantuntija, laaja-alainen erityisopettaja
Kasvatustieteen maisteri, laaja-alainen erityisopettaja sekä varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Vuosien työkokemus varhaiskasvatuksesta sekä lastenhoitajana, varhaiskasvatuksen opettajana että varhaiskasvatuksen erityisopettajana. Tällä hetkellä työskentelen Vertikalissa varhaiskasvatuksen erityisopettajana ja varhaiskasvatuksen asiantuntijana.

Stina Akola
KM, erityisopettaja, työnohjaaja, kouluttaja
Minulla on 20 vuoden opettajakokemus varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Tällä hetkellä työskentelen opetus- ja kasvatusalan ammattilaisten työnohjaajana ja koulutan työyhteisöjä kestävään työn tekemiseen ja hyvinvointiin.
Kouluttajana olen lempeän luja rohkaisija. Palautetta saan siitä, että koulutusteni aiheet ovat aina käytännön työstä nousevia, koska tunnen kasvatus- ja opetusalan kuormitus- ja voimavaratekijät. Tärkeimmät arvot omassa työssäni kouluttajana ja työnohjaajana ovat turvallinen ilmapiirin luominen, rohkeus ajatella uudella tavalla ja konkretia. Koulutuksissani yhdistyy myös aina yksilön, tiimin ja koko työyhteisön näkökulmat.

Salla Hirvilammi
Musiikkipedagogi YAMK, varhaisiän musiikkikasvattaja, ukulelekouluttaja
Yli 10 vuoden kokemus varhaisiän musiikkipedagogiikan kentältä ja seitsemän vuoden kokemus varhaiskasvatuksen henkilöstökouluttamisesta. Toiminut myös musiikkikasvatuksen opettajana varhaiskasvatuksen koulutusohjelmassa ja täydennyskouluttajana eri kesäyliopistoissa. Julkaissut varhaisiän musiikkikasvatuksen oppimateriaaleja: Muksulele – Ukulelen alkeita muksuille (2017) ja Musasopin muskarin laulukirja (2024). Ylläpitää Musasopin muskari -sovellusta ja sen yhteydessä toimivaa varhaiskasvatuslisenssiä. Musamuruset-menetelmän kehittäjä.

Kirsi Järvinen
VEO, kouluttaja ja työnohjaaja
Olen koulutukseltani laaja-alainen erityisopettaja (KM) ja työnohjaaja. Olen työskennellyt varhaiskasvatuksen opettajana, erityisopettajana, päiväkodin johtajana, koulutuspäällikkönä, työnohjaajana ja ammatillisena opettajana. Tällä hetkellä toimin yliopistonopettajana Jyväskylän yliopistossa.

Emma Laakkonen
KM, luokanopettaja, äidinkielenopettaja, kouluttaja
Olen työskennellyt pitkään alkuopettajana ja nykyisin toimin äidinkielenopettajana. Opinnoissani olen erikoistunut alkuopetukseen sekä lukemaan ja kirjoittamaan opettamiseen. Olen toiminut monipuolisissa kehittämistehtävissä muun muassa lukemaan innostamisen saralla ja työskennellyt myös lukukoordinaattorina.
Koulutusteemojani ovat esi- ja alkuopetuksen yhteistyö, lukutaidon kehittäminen ja lukemaan innostaminen. Koulutukseni tarjoavat konkreettisia työkaluja opettajien arkeen sekä paljon käytännön esimerkkejä.

Roosa Laaksonen
KM, väitöskirjatutkija HY, Reunamo Education Research Oy
Olen varhaiskasvatuksen asiantuntija ja väitöskirjatutkija. Koulutukseltani olen myös varhaiskasvatuksen opettaja. Erityisosaamistani on tutkimusperustainen varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen ja työskentelen Kehittävä Palaute -tutkimusaineiston parissa.
Koulutan varhaiskasvatuksen henkilöstöä arjen käytännön pedagogiikasta pitäen tutkitun tiedon lasten hyvinvoinnista ja varhaiskasvatuksen laadusta koulutussisällön johtotähtenä. Väitöskirjassani tutkin varhaisia syrjäytymisen polkuja ja sydämen asiani on, että varhaiskasvatuksessa jokaisella lapsella on arvokkaita, myönteisiä vertaissuhteita ja niitä ammattitaidolla vaalivat kasvattajat tukenaan.

Jouni Lahti
VO, päiväkodin johtaja, perhepäivähoidon ohjaaja, projektipäällikkö, varhaiskasvatuksen asiantuntija
Varhaiskasvatuksen ammattilainen, jolla takana pitkä ja monipuolinen yli 30 vuoden työura varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen asiantuntijana Vertikalissa vuodesta 2021. Arviointi, kehittäminen, tiimityö.
Koulutusten aihealueet:
Varhaiskasvatuksen opettajatiimin pedagogiikan asiantuntijajohtaja
Tiimin johtaminen /ohjaaminen

Leena Lahtinen
Kouluttaja, tutkija, laadun arvioitsija, Reunamo Education Research Oy
Työyhteisöjen ammatillisen kehittämisen ja tiedolla johtamisen asiantuntija. Hän on perehtynyt erityisesti varhaiskasvatuksen laadun arviointiin ja pedagogiseen johtamiseen. Yli 35 vuoden kokemus opettajana, päiväkodin johtajana, kouluttajana, tutkijana ja arvioijana on syventänyt hänen ymmärrystään rakenteista ja prosesseista, jotka tukevat lasten hyvinvointia ja oppimista varhaiskasvatuksessa.
Leenalla on myös vahvaa osaamista ympäristö- ja liikuntakasvatuksessa. Hän on toiminut yli 10 vuotta puutarha- ja luontoliikuntapainotteisen päiväkodin johtajana sekä Liikkuvan varhaiskasvatuksen johtajuustyöryhmän puheenjohtajana.
Motto: Pelkkä tieto ei riitä, tarvitaan tekoja
Lisätietoa: www.reunamoedu.fi

Jennifer Loiske
KK, VO, varhaiskasvatuksen- ja digipedagogiikan asiantuntija
Yli 20 vuoden kokemus erilaisista monipuolisista varhaiskasvatuksen työtehtävistä. Neljän vuoden kokemus varhaiskasvatuksen henkilöstökouluttamisesta sekä yli kolmen vuoden kokemus varhaiskasvatuksen digikoordinaattorin työtehtävistä. Kirjailija. Kirjoittanut muun muassa Pieni lintu, suuret tunteet – Pikkulin tunnetaito-opas -kirjan (Aittokoski, Loiske & Mattila 2023) sekä useita artikkeleita mm. Epilepsia-lehteen.

Petteri Mikkola
LTO, kouluttaja, työnohjaaja (STOry), organisaatiokonsultti (FINOD)
Varhaiskasvatusta kehittämässä vuodesta 1985 alkaen. Päiväkodin johtamisesta työkokemus 32 vuotta. Vankka käytännön työkokemus päiväkodin työyhteisöjen pedagogisesta johtamisesta ja toimintakulttuurin kehittämisestä säännöllisten peda-pajojen sekä tiimien konsultointien avulla.

Heli Rahkonen
KM, luokanopettaja, valmistavan luokan opettaja, kouluttaja ja mentori
Toiminut valmistavan luokan opettajana vuodesta 2008 lähtien. Kehittänyt maahanmuuttotyötä ja valmistavaa opetusta eri työryhmissä. Laaja kokemus maahanmuuttotaustaisten kanssa toimimisesta.
”Sydämellä näkee parhaiten” on Helin motto opettajana ja se näkyy vahvasti myös hänen koulutuksissaan. Heli tarjoaa käytännönläheistä, arkea tukevaa koulutusta, jossa pedagogiikka, kielitietoisuus ja lapsi ovat keskiössä. Hän haluaa vahvistaa ammattilaisten osaamista ja itsevarmuutta monikulttuurisissa kohtaamisissa. Koulutuksissa yhdistyvät lämmin ote ja vahva asiantuntemus.
Kouluttaa maahanmuuttotaustaisten sensitiivisestä kohtaamisesta, kielitietoisesta opetuksesta ja maahanmuuttotaustaisten lasten tukemisesta ryhmässä.