
Kehotunnekasvatus ja turvataidot varhaiskasvatuksessa - Turvaa, tunnetta ja tietoisuutta lapsen kehitykseen
Teams tai lähi
Kesto: 3h/1pv
Kouluttajat: Laura Ruuth, Sonja Ala-Lahti
Kohderyhmä: Varhaiskasvattajille, erityisopettajille, opiskelijoille ja esihenkilöille
Lapsen kehollinen turvallisuus ja tunneilmaisu rakentuvat jo varhaislapsuudessa. Kehotunnekasvatus antaa lapselle sanoja, rajoja ja rohkeutta suojella itseään. Turvataidot ovat oppimisen, osallisuuden ja hyvinvoinnin perusta – erityisesti, kun lapsi tarvitsee enemmän tukea.
Moni aikuinen kokee kehotunnekasvatuksen tai turvataitojen käsitteleminen arjessa haastavaksi. Koulutus tarjoaa rohkaisua, tietoa ja konkreettisia välineitä siitä, miten nämä teemat voivat olla luonteva osa lapsiryhmän arkea.
Käymme läpi myös, millaisia sanoja lapsen kanssa voi käyttää kehosta ja tunteista turvallisesti ja selkeästi, miksi esimerkiksi ”vessasanoista” on hyvä luopua ja miten puhumme koko kehosta avoimesti ja kunnioittavasti. Korostamme, että ”uikkarialueiden” sijaan puhutaan lapsen kehon oikeudesta olla koskematon: ketään ei saa koskea mihinkään ilman lupaa. Kun omille kehonosille tietää oikeat nimet, osaa tarkasti kertoa, jos lasta kosketetaan huonolla tavalla.
Koulutuksen tavoitteet
- Lisätä ymmärrystä kehotunnekasvatuksen ja turvataitojen merkityksestä varhaislapsuudessa
- Antaa konkreettisia työkaluja ja rohkaisua näiden teemojen käsittelyyn arjessa
- Tukea kasvattajia rakentamaan turvallista ja kunnioittavaa ilmapiiriä
- Harjoitella lapselle sopivaa kehollista sanastoa ja tunnetaitojen sanoittamista
- Ymmärtää tuen tarpeiden vaikutus kehotietoisuuden ja tunteiden ilmaisun kehitykseen
Koulutuksen sisällöt
- Mikä on kehotunnekasvatus ja miksi se on tärkeää?
- Turvataidot lapsen oikeutena: keho, rajat, suostumus, salaisuudet
- Tunnetaitojen kehitys ja tukeminen eri tuen tasoilla
- Aikuisen rooli turvallisuuden mallina
- Kirjat, leikit, materiaalit ja perheiden kanssa tehtävä yhteistyö
Erityisopettajan näkökulma:
Kehotunnekasvatus on myös tuen ja ennaltaehkäisyn työkalu. Se mahdollistaa lasten osallistumisen, turvan kokemuksen ja tunnetaitojen oppimisen yksilöllisesti.
Kouluttajat

Laura Ruuth
VEO, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, 5-vuotiaiden kaksostyttöjen äiti ja arjen pedagogiikan puolestapuhuja

Sonja Ala-Lahti
KM, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, varhaiskasvatuksen asiantuntija