Itsesäätelytaitojen tukeminen varhaiskasvatuksen arjessa

Teams tai lähi

Kesto: 3 h 

Kouluttajat: Laura Ruuth, Heidi Wartiainen, Jennifer Loiske, Sonja Ala-Lahti

Kohderyhmä: Varhaiskasvattajat

Lasta ei tarvitse muokata päiväkotiin sopivaksi. Lapsi on se, joka korjaa päiväkotia ja koko yhteiskuntaa kaikille sopivaksi.

Koulutuksen tavoitteet

  • Lisää henkilöstön ymmärrystä lapsen itsesäätelytaitojen kehityksestä.
  • Vahvistaa henkilöstön osaamista itsesäätelytaitojen ja erityisesti tarkkaavuuden säätelyn tuesta (mm. oppimisympäristöjen näkökulmasta).
  • Lisää henkilöstön osaamista toiminnan strukturoinnista ja kuvatuesta tuen eri tasoilla.
  • Vahvistaa henkilöstön ymmärrystä inklusiivisesta toimintakulttuurista konkretian kautta.
  • Sisältää tutkimusperustaiseen tietoon pohjautuvia käytännön työn välineitä.

Koulutuksen sisällöt

  • Tarkkaavuus ja toiminnanohjaus
  • Itsesäätelytaidot ja niiden tukeminen
  • Kirjainyhdistelmä ADHD
  • Inklusiivinen toimintakulttuuri ja yleinen tuki
  • Myönteinen vuorovaikutus ja tuen periaatteet
  • Toiminnan ja oppimisympäristön strukturointi mm. kuvatuen avulla

”Lähde Taaperodigin mukana taianomaiselle matkalle, jossa jokainen klikkaus avaa oven uuteen seikkailuun: lennä lohikäärmeen selässä pilvien yllä.”

Kouluttajat

Laura Ruuth
VEO, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, 5-vuotiaiden kaksostyttöjen äiti ja arjen pedagogiikan puolestapuhuja

Kouluttaja Heidi Wartiainen

Heidi Wartiainen
KM, varhaiskasvatuksen asiantuntija ja ohjaajakouluttaja

Kouluttaja Jennifer Loiske

Jennifer Loiske
KK, VO, varhaiskasvatuksen- ja digipedagogiikan asiantuntija

Kouluttaja Sonja Ala-Lahti

Sonja Ala-Lahti
KM, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, varhaiskasvatuksen asiantuntija