
Itsesäätelytaitojen tukeminen varhaiskasvatuksen arjessa
Teams tai lähi
Kesto: 3 h
Kouluttajat: Laura Ruuth, Heidi Wartiainen, Jennifer Loiske, Sonja Ala-Lahti
Kohderyhmä: Varhaiskasvattajat
Lasta ei tarvitse muokata päiväkotiin sopivaksi. Lapsi on se, joka korjaa päiväkotia ja koko yhteiskuntaa kaikille sopivaksi.
Koulutuksen tavoitteet
- Lisää henkilöstön ymmärrystä lapsen itsesäätelytaitojen kehityksestä.
- Vahvistaa henkilöstön osaamista itsesäätelytaitojen ja erityisesti tarkkaavuuden säätelyn tuesta (mm. oppimisympäristöjen näkökulmasta).
- Lisää henkilöstön osaamista toiminnan strukturoinnista ja kuvatuesta tuen eri tasoilla.
- Vahvistaa henkilöstön ymmärrystä inklusiivisesta toimintakulttuurista konkretian kautta.
- Sisältää tutkimusperustaiseen tietoon pohjautuvia käytännön työn välineitä.
Koulutuksen sisällöt
- Tarkkaavuus ja toiminnanohjaus
- Itsesäätelytaidot ja niiden tukeminen
- Kirjainyhdistelmä ADHD
- Inklusiivinen toimintakulttuuri ja yleinen tuki
- Myönteinen vuorovaikutus ja tuen periaatteet
- Toiminnan ja oppimisympäristön strukturointi mm. kuvatuen avulla
”Lähde Taaperodigin mukana taianomaiselle matkalle, jossa jokainen klikkaus avaa oven uuteen seikkailuun: lennä lohikäärmeen selässä pilvien yllä.”
Kouluttajat

Laura Ruuth
VEO, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, 5-vuotiaiden kaksostyttöjen äiti ja arjen pedagogiikan puolestapuhuja

Heidi Wartiainen
KM, varhaiskasvatuksen asiantuntija ja ohjaajakouluttaja

Jennifer Loiske
KK, VO, varhaiskasvatuksen- ja digipedagogiikan asiantuntija

Sonja Ala-Lahti
KM, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, varhaiskasvatuksen asiantuntija